Pokuty za překročení rychlosti prý neplaťte

29. 03. 2008 2:13:01
Navštívil mě jeden známý a mezi řečí mě povídal. Tak mě kluci v zeleném chytli, že prý jsem jel v obci 69 km/hod. Byl jsem zvědavý a tak jsem se zeptal kolik zaplatil. Počítal jsem že nejméně 2000,-Kč a též mě zajímalo kolik bodů mu strhli. K mému úžasu povídá ani korunu a ještě teď z toho mají hlavu zamotanou. Nechtělo se mě jeho vyprávění věřit, tak mu povídám, že před půl rokem mi na radaru v obci naměřili 61 km/hod a vzhledem k tomu, že jsem neměl žádný záznam, tak jsem vypláznul bez mrknutí oka tisícovku. Tak jseš blbej, stejně jako spousta řidičů a Tvůj problém, že nestuduješ zákony.

Myslel jsem, že mě docela dobře vodí za nos. Pak jsem si uvědomil, že má sice nedokončenou právní fakultu, ale těch šest semestrů mu nějaké základy muselo dát. A pak se rozpovídal. Ještě teď mají policajti z toho hlavu zamotanou, ale koukali na mě s otevřenou pusou, když jsem jim argumenty a znalostí zákonů platných v ČR s naprostou samozřejmostí řekl, že nemají právo mě pokutovat a že jim nezaplatím.

 
Začali   se ohánět silničním zákonem, vyhláškami a sazebníky, co mají určeny pro udělování 
pokut. Vy světlil jsem jim, že silniční zákon neřeší přestupky, ty řeší zákon č. 200/1990 Sb. ZÁKON 
České národní rady ze dne 17.května 1990 o přestupcích  a konkrétně jim odcitoval § 22 
a dodal jsem, že zákon je nad vyhláškami. Poděkoval, vzal si doklady a odjel. Pořád mě to 
vrtalo hlavou a tak jsem si prošel všechny možné vyhlášky, zákony a pravidla silničního provozu. 
Našel jsem zákon 361ze dne 14. září 2000 o provozu na pozemních  komunikacích a o změnách
některých zákonů. §18 hovoří o úpravě rychlosti jízdy na pozemních komunikacích a to takto :

(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na dálnici a silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km.h-1.

(4) V obci smí jet řidič rychlostí nejvýše 50 km.h-1, a jde-li o dálnici nebo silnici pro motorová vozidla, nejvýše 80 km.h-1.

Z toho je zřejmé, že se jedná o stanovené limity maximálních rychlostí a tento zákon neřeší přestupky Hledal jsem platný zákon o přestupcích a stanovení jednotlivých paragrafů, které limitují od kdy se jedné o přestupek Doposud platný zákon 200/1990 Sb ze dne 17.května 1990 o přestupcích. Jeho znění najdete na :

http://www.e-law.cz/zakony/200_90.txt

a tam skutečně uzákoněno :

§ 22

Přestupky proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu
(1) Přestupku se dopustí ten, kdo

a) jako řidič motorového vozidla překročí nejvyšší dovolenou rychlost stanovenou zvláštním zákonem2a) nebo dopravní značkou o více než 30 km/h v obci nebo o 50 km/h mimo obec,

Znovu upozorňuji, že nejsem právník a proto jsem se raději obrátil na odborníka. K mému úžasu byla jeho odpověď kladná, že je tomu skutečně tak. Bohužel takových zákonů je celá řada, jako důsledek nedokonalosti naší legislativy. Stát v tomto neustále spoléhá na naši neznalost zákona a vysvětluje to doplňujícími vyhláškami a tím že je věc vlastně ošetřena. Namůže nějaká vyhláška nahradit zákon.

Je tedy tomu skutečně tak, že pokud pojedu v obci 79 km/hod, mimo obec139 km/hod a po dálnici 179 km/hod, nespáchal jsem žádný dopravní přestupek? Prostě český člověk dokáže najít skuliny v naší legislativě a náležitě ji využít. Pro příklad nemusíme chodit daleko, nedávno se intenzivně diskutovalo jak se vyhnout pokutě, když uvedu, že vozidlo řídila osoba mě blízká.

Autor: Václav Šmíd | sobota 29.3.2008 2:13 | karma článku: 38.67 | přečteno: 21135x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 4 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 80 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 14.94 | Přečteno: 156 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 6.39 | Přečteno: 133 |
Počet článků 29 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2317
rád sportuji,dnes již ale gaučing, a tak přemýšlím o věcech kolem nás a které mě dokážou zvednout adrenalin Václav Šmíd zemřel 27.5. 2008

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

více

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...